Մանկական խաղադարան 1
Խաղացեք նախակրթարանում, կրտսեր դպրոցում… Իրար հաճելի խոսքեր փոխանցեք խաղալով…
Խաղեր 0-12 տարեկանների համար
և նրանց համար, ովքեր սիրում են խաղալ
Խաղադարանում նշված չեն խաղերը խաղացողների տարիքային խմբերը, որովհետև դրանք կարող են խաղալ տարբեր տարիքի երեխաներ, խաղացող խումբը կարող է տարատարիք լինել: Շատ բան կախված է նրանից, թե ինչպիսին է խումբը:
Առավոտյան կամ բարի լույսի խաղեր
Առավոտյան խաղերը միմյանց հետ ծանոթանալո (եթե խումբը նոր է կազմավորվել), իրար ողջունելու, հաճելի դրական զգացումներ փոխանցելու, մկանները բացելու համար են:
Սովորություն ենք ձևավորում` ամեն առավոտ՝ դասարան մտնելիս իրար, բոլորին բարի լույս ասել: Ոչ թե խմբով, ինչ-որ պահի ոտքի կանգնած բարևել ուսուցչին` բարև ձե~զ, այլ կենդանի, անմիջական` ինչպես կյանքում` տեսա՛ր` բարի՛ լույս:
Ուզո՞ւմ ենք բոլորս իրար բարեմաղթել, խնդրեմ, խաղանքգ
Բարի լույս, ես Մարիամն եմ
Սաները կանգնում են շրջանաձև կամ կիսաշրջան: Թևերն արմունկներից ծալում ենք այնպես, որ ուղիղ անկյուն ստացվի, ձեռքերի ափերը դեպի վեր: Խաղացողներից մեկը ձեռքով թույլ հարվածում է աջ կողմի կանգնած խաղացողի ձախ ձեռքին (իր և կողքինի ձեռքով ծափ է տալիս) և նրա անունը տալով` բարի լույս մաղթումգ
_Արտա’կ, բարի լույս, ես Մարիամն եմ:
Արտակը նույն կերպ ծափ է տալիս իր աջ կողքին կանգնածխաղացողի հետգ
_Արմինե՛, բարի լույս, ես Արտակն եմ:
Խաղն ավարտվում է, երբ շրջանն է ավարտվում:
Սկզբում խաղը դանդաղ կընթանա, հետո աստիճանաբար ավելի ռիթմիկ ու ավելի դինամիկ կդառնա:
Մի քանի օրից խաղին բարեմաղթանքներ ենք ավելացնումգ
_Բարի՛ լույս, Արտա՛կ, ես քեզ ուրախ խաղեր եմ ցանկանում:
- Նույն բանն անում են իրար գնդակ փոխանցելով և «իրար անուն դնելով» :
_Բարի՛ լույս, Մարինե՛, դու խնձոր ես:
_Բարի՛ լույս, Հեղինե՛, դու փուշ ես:
Խաղը մի պայման ունի` չենք վիրավորում և չենք վիրավորվում:
Բարև, ես…
Խմբում բոլոր երեխաները և դաստիարակը իրենց ձեռքով պատրաստած տիկնիկ են ունենում:
Խաղավարը և երեխաները իրենց ձեռքերին հագցնում են իրենց տիկնիկները, մի ձեռքով սեղմում են իրենց տիկնիկի ձեռքը և որպես այդ տիկնիկ՝ ներկայանում, ինչպես ուզում են:
Օրինակ՝
-Բարև, ես Սաթիկն եմ և սիրում եմ երգել:
-Բարև, ես շնիկն եմ, ոչ մեկին չեմ կծում:
-Բարև, ես ծաղրածուն եմ և գունավոր թշիկներ ունեմ:
Հաճելի խոսքեր
Խաղավարը բոլոր խաղացողներին նախապես առաջարկում է հիշել ու մտքում պահել փաղաքշական, հաճելի խոսքեր կամ բարեմաղթանքներ: Եթե անհանգստանալու պատճառ չկա, խաղացողներին առաջարկում ենք հիշել այն արտահայտություններից մեկը, որ իրենց սիրելիս ասում են հարազատները: Խաղացողները բաժանվում են երկու հավասար խմբի: Մի խմբի անդամները նստում են շրջանաձև շարված աթոռներին: Մյուս խմբի անդամները կանգնում են նրանց գլխավերևում:
Կանգնածը իր դիմաց նստածի ականջին շշնջում է իր մտապահած խոսքերը, անցնում է հաջորդ նստածին ու նրա ականջին ասում նույն խոսքերը: Այսպես մեկ – մեկ անցնում է ժամացույցի սլաքի ուղղությամբ, մինչև շրջան նավարտվում է, ինքը հասնում է իր առաջին ընկերոջը, ու գլխավերևում խաղի սկզբում կանգնած էր: : Այդպես վարվում են բոլորկ կանգնածները:
Երբ շրջանն ավարտվում է, կանգնածները նստում են աթոռներին, նստածները կանգնում: Հիմա նույն բանն անում են կանգնածները, իսկ նստածները լսում են:
Գնացք
Խաղացողները շրջանաձև նստում են: Սկզբում «գնացքը» վագոններ չի ունենում, և նա, ում «շոգեքարշ» են ընտրում, «երթևեկում» է շրջանով և բարձր բղավում` չո՜ւք-չո՜ւք-չո՜ւք, (կարող է գնացքի թեմայով երգ հնչել): Հետո շոգեքարշը «ձանձրանում է» և մոտենում ցանկացած խաղացողի՝ ասելով.
-Գնա՛ցք, չուք-չուք-չուք,- և տալիս է իր անունը:
Օրինակ`
_Գնա՛ցք, չուք-չուք-չուք, ես Արմանն եմ:
Այն երեխան, ում մոտեցել է «շոգեքարշը», ի պատասխան տալիս է իր անունը (ասենք՝ Հասմիկ) և դառնում շոգեքարշ, իսկ Արմանը` առաջին վագոն: Մի վագոնանի գնացքը շարժվում է և մոտենում որևէ խաղացողի:
_Գնա՛ցք , չուք-չուք-չուք, ես Հասմիկն եմ:
Նրանց նոր միացած երեխան դառնում է շոգեքարշ, մյուսները` վագոն: Այսինքն` ամեն նոր միացած երեխա դառնում է շոգեքարշ, հները` վագոն:
Խաղը շարունակվում է այնքան ժամանակ, մինչև որ գնացքին կմիանան բոլոր երեխաները:
Մուկ-մատները
Հնչում է համապատասխան երաժշտություն: Երեխաները իրենց մատները մկների են վերածում և դրանցով կամաց- կամաց
«վազվզում» սեղանի վրա: Հետո վազքն ասիճանաբար արագացնում են: Այնուհետև «վազվզում» իրենց ծնկներին, հետո` կողքինի ծնկներին:
Մատներով զգացածդ ցույց տուր
Խաղում են զույգերով: Հնչում է աշխույժ խաղարկային երաժշտություն: Խաղացող զույգերը նստում են իրար դիմաց: Խաղավարի օրինակով խաղում են մատներով` ցույց են տալիս, թե ինչպես են իրենց ձեռքերը ուրախությունից թռվռում սեղանի վրա, պարում են, հրում իրար, կծում մեկ մեկու, չարություններ անում, սեղմվում իրար և դողում վախից, ծալվում-չոքում են…
Մենք քեզ երկինք ենք տալիս
Խաղացողները բաժանվում են երկու խմբի: Մի խումբը երկինք է, մյուսը` ծով: Խմբերը կանգնում են իրար դիմաց` իրարից 4-5 մետր հեռու: Առաջին խումբը (ասենք` երկինքը) ռիթմիկ քայլերով մոտենում է դիմացի խմբին, կանգնում մոտ 1 մետր հեռու, տալիս է դիմացի խմբի առաջին անդամի անունը և ձգվելով դեպի երկինք` այնտեղից նրա համար որևէ նվեր է «իջեցնում, նվիրում» ` ասելովգ
_Հասմի՛կ, մենք քեզ կայծակ ենք նվիրում:
Խումբը, ետ-ետ քայլելով, վերադառնում է իր տեղը: Նույն բանն անում է «ծովը», բայց նվերը « ծովից է հանում»: Խաղավարը նախապես զգուշացնում է, որ նվերները դժվար են ձեռք բերվում, պետք է շատ ձգվել, չարչարվել:
« Ծովը» նվիրում է այնպիսի բաներ, որոնք ծովի հետ կապ ունեն՝ նավ, ջուր, ալիք, ավազ…: «Երկինքը» նվիրում է այնպիսի բաներ, որ հնարավոր է երկնքից իջեցնել (ամպ, արև, ինքնաթիռ, երկմաքար, լուսին …): Խաղն ավարտվում է, երբ բոլորը «նվերներ են ստանում»:
Խաղավարը կարող է օգնական խաղալ, օգնել այդ պահին դժվարացող թիմին: Կարևորն այն է, որ առավոտյան հնչեն բոլորի անունները, և խաղացողները ձգեն իրենց մկանները:
Ծափ ու հաշիվ
Խաղացողները ազատ շարժվում են: Նախապես պայմանավորվում են, որ ըստ խաղավարի ծափերի թվի՝ նրանք որևէ կենդանի կամ առարկա են դառնալու:
Լսելով խաղավարի մեկ ծափը` երեխաները դառնում են արագիլ, բարձրացնում են մեկ ոտքը, տարածում թևերը: Երկու ծափի դեպքում կարող են գորտեր դառնալ, երեքի դեպքում կրկին ազատ շարժվում են: Խաղավարը ծափերի հերթականությունը փոխում է:
Կարելի է նաև այսպես` մեկ ծափի դեպքում դառնում են պատառաքաղ, երկու ծափի դեպքում` թավա, երեքի դեպքում ազատ թռվռում են:
Այլ խաղեր
Հրշեջները
Աթոռները դնում են շրջանաձև: Հնչում է երաժշտությունը, խաղացողները քայլում են աթոռների շուրջ: Երբ դադարում է երաժշտությունը, խաղացողը հագից հանում և այդ պահին իր մոտի աթոռին է դնում որևէ հագուստ կամ ոտնաման: Այդպես շարունակվում է 4-5 անգամ: Հետո հնչում է «կրակ» հրահանգը: Խաղացողները արագ գտնում են տարբեր աթոռներին դրված իրենց հագուստն ու հագնում, ով առաջինը կհագնի, նա էլ կհաղթի:
Արագիլներ
Գծում ենք մեծ շրջան, և բոլոր մասնակիցները կանգնում են շրջանի մեջ մեկ ոտքի վրա՝ ձեռքերը ծալած կրծքին: Շրջանի մեջ բոլորը մեկ ոտքին ցատկելով հրում են իրար և դուրս հանում շրջանից: Հաղթում է նա, ով վերջինն է մնում շրջանում:
Ջուր, հող, օդ, կրակ
Խաղացողները նստում են շրջանաձև: Խաղավարը կանգնում է շրջանի մեջ: Նա գնդակը գցում է խաղացողներից մեկին և ասում հող, ջուր, օդ բառերից մեկը: Խաղացողը պետք է շատ արագ որևէ թռչունի, կենդանու կամ ձկան անուն տա՝ կապված իրեն ընկած անվան հետ: Խաղավարը երբեմն ասում է «կրակ» բառը, այդ դեպքում պատասխանը պիտի լինի՝ վառվում է: Հաղթում է ամենից քիչ սխալվողը:
Մեկ, երկու, երեք, անշարժացի՛ր
Խաղացողները ազատ քայլում են սենյակում: Խաղավարն ասում էգ
_Հիմա դուք գորտեր եք (կարող է ցանկացած կենդանու անուն տալ) և շարժվում եք գորտի նման: Երբ ես ծափ տամ և հրամայեմ՝ մեկ, երկու, երեք, գո՛րտ, անշարժացի՛ր, դուք պետք է անշարժանաք այն դիրքում, որում դուք կաք:
Խաղավարը արագ-արագ փոխում է կենդանիների անունները` խաղն ավելի ռիթմիկ դարձնելով:
Կարծիք գրել